Himpunan peringati syuhada di Mesir hari ini


KAHERAH: Para penyokong Presiden Dr Muhammad Morsi dijangkakan bergerak di masjid-masjid dan mengadakan himpunan besar-besaran selepas solat Jumaat di seluruh Mesir pada hari ini. 

Himpunan yang dinamakan sebagai ‘himpunan memperingati syuhada’ dijangka akan menghimpunkan ratusan ribu penyokong ‘anti-rampasan kuasa tentera’ di seluruh Mesir. 

Mereka bukan sahaja terdiri dari penyokong Ikhwan Muslimin, tetapi juga dari kalangan golongan intelek, anak-anak muda dan NGO yang menentang keganasan polis dan rampasan kuasa tentera.

Kemarahan kebanyakan rakyat terhadap kezaliman rejim tentera kini kian memuncak apabila ribuan rakyat awam yang berhimpun secara aman terutamanya di Dataran Rabaa dan Dataran Nahdhah telah dibunuh dengan kejam. 

Ini ditambah lagi dengan keputusan mahkamah tertinggi Mesir membebaskan bekas Presiden Hosni Mubarak dari penjara dan kini dipindah kepada ‘tahanan rumah’.

Himpunan aman pada hari ini dijangka akan sekali lagi berhadapan dengan keganasan polis dan tentera. 

Sebelum ini, selain dari mereka yang ditembak mati, ribuan rakyat awam diseluruh Mesir juga telah tangkap. 

Keganasan polis boleh di saksikan dengan menggunakan ‘penembak tepat’ yang menggunakan peluru hidup terhadap rakyat awam yang berhimpun secara aman. 

Tembakan gas pemedih mata juga turut dihalakan ke ruang solat di dalam masjid-masjid tempat berhimpun.

Sebelum ini, walaupun perintah berkurung dari jam 7 malam hingga 6 pagi berjalan di lapan daerah, hampir setiap malam rakyat telah keluar ke jalan-jalan raya bagi membantah rampasan kuasa tentera dan keganasan polis dan tentera terhadap rakyat awam. 

Himpunan setiap malam bukan sahaja telah diadakan di Kota Kaherah tetapi juga di Alexandria, Giza, Suez, Arish, Sinai dan Fayum.

Kini lambang tangan ‘4 Rabaa’ menjadi simbol anak-anak muda dan rakyat awam menyatakan bantahan mereka terhadap pembunuhan kejam di Dataran Rabaa dan seluruh Mesir. 

Himpunan pada hari ini dilihat menjadi penentu kepada masa depan Ikhwan Muslimin dan hala tuju Mesir di bawah junta tentera yang merampas kuasa.



Abu Marwan,23 Ogs 2013

Comments

Popular Posts