Mesir: Diserang menjelang sahur, 10 terkorban



MESIR: Himpunan aman besar-besaran "Jumaat Furqan" oleh penyokongMorsi yang berlangsung bermula selepas solat Jumaat semalam menyaksikan sekali lagi berdepan tindakan kejam polis dan tentera Mesir yang melancarkan serangan berdarah kepada mereka.

Menjelang sahur pagi tadi, kumpulan penyokong Morsi di hadapan Universiti Azhar, Jalan Austorad, berhampiran Kubur Anwar Sadat diserang dengan peluru hidup tanpa perikemanusian.

Ikhwanonline melaporkan, pasukan penempak tepat polis Mesir mengambil posisi di atas bangunan Fakulti Dakwah, Universiti Al-Azhar Madinah Nasr bagi menembak rakyat dalam situasi kelam-kabut selepas ditembak gas pemedih mata sebelum itu.

(Kereta perisai polismenyusuri jalan menyuraikan peserta himpunan)

Polis juga menggunakan kereta perisai mereka membelah lautan peserta yang berhimpun.

Sehingga kini, dilaporkan 10 orang termasuk wanita dan kanak-kanak terkorban manakala lebih 300 lagi cedera.

Kesemua mangsa yang cedera dibawa ke hospital awam Raba'ah.

Menjelang azan Subuh pagi tadi, suasana di kawasan kubur Anwar Sadat berhampiran Raba'ah masih lagi kelam kabut.

Peserta saling membantu mengumpulkan jenazah yang terkorban dan pada masa yang sama membawa rakan mereka yang cedera ditembak ke hospital.

Serangan ini sekali lagi mengingatkan kejadian "Subuh berdarah" di hadapan Bangunan Pengawal Republik awal bulan ini yang menyaksikan lebih 50 terkorban diserang ketika sedang menunaikan solat Subuh.

(Perarakan penyokong Morsi selepas solat Jumaat semalam)

Biarpun serangan berdarah ini sememangnya dijangka, namun peserta himpunan menyokong Morsi tetap tidak berganjak, malah makin ramai memenuhi Dataran Raba'ah sehingga ianya tidak mampu lagi menampung kebanjiran orang ramai.

Himpunan Jumaat Furqan ini juga adalah sebagai tindak balas terhadap seruan pihak tentera yang diketuai Jeneral Abdul Fatah Al-Sisi yang mahu rakyat turun ke Medan Tahrir bagi menyatakan sokongan kepada perampas kuasa yang didalanginya.

Al-Sisi mahu menjadikan himpunan di Tahrir semalam sebagai alasan sokongan kepadanya untuk bertindak menggunakan kekerasan terhadap penyokong Morsi yang berhimpun seluruh Mesir khususnya di Kaherah sejak awal bulan lalu.


Harakahdaily,27 Jul 2013

Comments

Popular Posts